Een van de grootste vaardigheden die een startende ondernemer nodig heeft, is het vermogen om effectief te onderhandelen. Elke ondernemer moet zich concentreren op het verbeteren van zijn onderhandelingsvaardigheden. Sommige ondernemers houden er echt niet van om te onderhandelen, ze maken zich zorgen over de uitkomst van de onderhandelingen. Zelfs als je geen natuurlijk geboren onderhandelaar bent, kun je stappen ondernemen om je vaardigheden drastisch te verbeteren en te strijden tegen de beste onderhandelaars in de wereld. Een goede onderhandelaar zijn kost veel creativiteit. Hier zijn de top 10 onderhandeltechnieken voor een startende ondernemer.
- Plan en wees voorbereid
Bij het onderhandelen met een klant moet je voorbereid zijn op allerlei vragen. Je moet proberen om alle vragen tijdens het gesprek met de klant te antwoorden. Zorg ervoor dat je duidelijk bent over wat je echt wilt. Onderzoek de andere kant om de behoefte van de klant beter te begrijpen, evenals hun sterke en zwakke punten. Schakel hulp in van experts, zoals een accountant, een advocaat of een technische goeroe.
- Blijf lachen
Soms kan omgaan met klanten frustrerend worden, maar dat betekent niet dat je je evenwicht en humeur moet verliezen. Probeer je kalm te houden, op moeilijke momenten.
- Let op het juiste moment
Timing is belangrijk in elke onderhandeling. Natuurlijk moet je weten wat je moet vragen, maar weet ook op welke moment je het moet vragen. Er zijn tijden om door te gaan, en momenten om te wachten.
- Kennis is Kracht
Het vermogen om te verkopen is de beste manier om zaken te doen. Als je niet kunt verkopen, moet je niet de moeite nemen om een ondernemer te worden. Nog voordat je oog in oog met jouw klanten komt te staan, heb je al voldoende kennis over jouw product nodig. Je moet elk detail en de kern van jouw product weten om met vertrouwen te kunnen leveren; en om al hun vragen te beantwoorden als ze die hebben.
- Luister goed
De beste onderhandelaars zijn vaak stille luisteraars die geduldig anderen aan het woord laten terwijl ze hun zaak bepleiten. Ze onderbreken nooit. Moedig de andere partij aan eerst te praten. Dat helpt bij het opzetten van een van de oudste spreuken van onderhandeling: wie het eerst cijfers noemt, verliest. Hoewel dat niet altijd waar is, is het over het algemeen beter om strak te zitten en de andere kant als eerste te laten gaan.
- Bespreek
Meestal gaan klanten niet altijd voor het eerste aanbod, dus je moet bereid zijn om te bespreken. Dit is een vaardigheid die je moet leren, want er is een goede manier om dingen met klanten te bespreken die ervoor zorgen dat het lijkt alsof je te hard pusht en dat je klanten boos maakt.
- Ken je sterke en zwakke punten
Zelfbewustzijn is de sleutel wanneer je met onderhandelingen begint. Je bent in essentie op zoek naar de sterke en zwakke kanten van de andere kant. Niet op een wrede manier, maar om je te helpen je volgende stap te bepalen. Tegelijkertijd moet je ook bewust zijn van je eigen sterke en zwakke punten, zodat je jezelf niet toestaat om te worden uitgebuit. Probeer een eerlijke inventaris op te maken van je sterke punten en kwetsbaarheden.
- Houd je aan je principes
Als individu en als startende ondernemer heb je waarschijnlijk een aantal leidende principes en waarden die je gewoon niet zult schaden. Als je onderhandelingen over die grenzen heen vindt, kan het een deal zijn waar je zonder kunt leven.
- Deel je enthousiasme
Blijf uit de buurt van lange en vervelende presentaties, probeer duidelijk te spreken. Zodra hun aandacht is getrokken, kun je effectieve onderhandelingstechnieken proberen die animaties bevatten en dialoog genereren, om eentonigheid te voorkomen en interesse te wekken.
- Sluit af met een bevestiging
Sluit aan het einde van een vergadering (zelfs als er geen definitieve deal is gesloten) de behandelde punten en eventuele overeenkomsten met een bevestiging. Zorg dat iedereen het bevestigt. Laat geen losse eindjes achter.
Samenvattend kunnen deze top 10 onderhandelingstechnieken voor een startende ondernemers doorslaggevend zijn tijdens het onderhandelen en zowel de klant als jezelf tevreden te stellen.